Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
Hřejivým pocitem sběratele bývá okamžik, kdy se tváří v tvář setká s dílem, které ho od prvního okamžiku fascinuje natolik, že se nelze vyhnout otázce – a je to vskutku dílo, které si mohu dovolit? Kde končí hranice nemožnosti a začíná čistá pláň trýznivého snění? Existuje přece vždy celá řada překážek.
Nejlepší věci k vám přijdou, když je nečekáte. A takhle to bylo s metrovým reliéfem zpodobňujícím sv. Annu, maminku Panny Marie, která drží obzvlášť líbezně kudrnatého Ježíška a objímá Pannu Marii s nádherně vlnitými vlásky. Sv. Anna nemá žádný atribut. Její plášť mívá zelenou barvu jako symbol jara a znovuzrození, což na dřevěném gotickém korpusu nevidíme, protože původní barevná polychromie byla sejmuta. Úžasné je vyjádření vzájemné lásky v gestice rukou, které kompozičně tvoří jakýsi pomyslný věnec.
Odpovědí na dobovou provenienci je nenápadný aukční katalog z konce dvacátých let dvacátého století, kde se dražilo zařízení zámku Průhonice. Ten, jak známo, patřil šlechtické Sylva-Tarouccovské rodině, která jej na konci devatenáctého století přestavěla v historizujícím novorenesančním stylu. Jenže náročný život, pozemkové reformy rodinu donutily, aby jej v roce 1927 prodali československému státu. V těch okamžicích se reliéf z lipového dřeva pod katalogovým číslem 1068 dostává do oběhu. V umělecké aukční síni Hořejš jej určili jako českou práci s vyvolávací cenou 4000 prvorepublikových korun. Osobně se domnívám, že jde o německé dílo pozdní gotiky, jehož kořeny lze hledat v Norinberku před rokem 1500. V katalogu je původní fotografie. Tato akvizice významně obohacuje naše sbírky a stává se přední součástí mistrovských děl naší kolekce.