Morstadt jako geniální kreslíř

09. 03. 2016 | rubrika: Nové akvizice ve sbírce | autor: Patrik Šimon

Získat Morstadtovu kresbu, jestliže většina se nachází ve státních sbírkách, je takřka nemožné. Za posledních dvacet let se na trhu s uměním objevily asi tři uznatelné práce. Před lety jsme získali do sbírky Pohled na Staroměstskou radnici, kresbu sépií ukazující pohled na radnici a v pozadí věže Týnského chrámu. Nynější soubor jedenácti kreseb Vincence Morstadta představuje Mariánské Lázně, pohledy na kolonádu, Gutensohnův kostel Nanebevzetí Panny Marie s vyobrazením exteriéru i interiéru, řadu mariánskolázeňských reálií včetně industriální továrny na výrobu rašeliny a pozoruhodné pohledy na nejbližší okolí, zvláště pak zámek Kynžvart a klášter v Teplé.

Morstadt je mimořádný úkaz. Ač samouk, soudní úředník, věnoval se profesionálně kreslířskému umění a vydával různá alba, povětšinou veduty Prahy a jiných měst. Špičkové lavírované kresby sépií mají minuciózní smysl pro detail a musely vznikat pomocí camery obscury. Jejich provedení je ukázkou dobového mistrovství a soustředění, umožněné prožíváním jiného času než jaký známe dnes.

Zajímavou zprávou je, že kresby sloužily jistě jako předlohy pro uvažovaný grafický cyklus vedut v západních Čechách, které však nebyly povětšinou realizovány.   
 

Sdílet na facebooku