Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
Vynikající malířská práce zhotovená na dřevěné desce je unikátním dokladem portrétního umění Hanse von Aachena (1552/56 – 1615). Obraz představuje podle fyziognomických zvláštností portrétovaného (lehce olizujícího si rtu a výrazných vrásek u kořene nosu) s největší pravděpodobností jeho malířského kolegu Bartolomea Sprangera (1546-1611). Obraz musel vzniknout nejpozději před Sprangerovou smrtí, tedy před rokem 1611. Rysy portrétovaného lze nejlépe srovnat s existující Sprangerovou podobiznou uloženou ve florentských sbírkách Uffizi (olej, 54 x 42,7 cm, inv.č. 1625), která znázorňuje Sprangera v krajzlovém límci. Dále se pak srovnávacím materiálem stává Alegorický dvojportrét Bartolomea Sprangera a jeho zesnulé choti Christiny Müllerové z roku 1600, zhotovený v mědirytině na papíře, který máme rovněž v naší sbírce.
Přestože Aachen studoval malbu v rodném Kolíně nad Rýnem, vypravil se ve svých dvaadvaceti letech do Benátek, kde měl příležitost se dokonale seznámit s italským malířstvím. Po té odešel do Říma a v polovině 80. let 16. století získával významné zakázky od toskánského Francesca I. Medicejského. Již v Itálii vznikla portrétní plejáda jeho uměleckých přátel, s nimiž se měl opět později setkat v Praze – zejména pak Josefa Heintze, Giambologni a Bartolomea Sprangera. Od ledna 1592 je doložen Aachen jako dvorní malíř císaře Rudolfa II. Před tím byl však na pozvání Otto ze Schwarzenbergu v Mnichově a ve Frankfurtu a měl závazky v Augšpurku. Hans von Aachen do Prahy přesídlil až poté, co se v Mnichově 1. července 1596 oženil s Reginou, dcerou hudebního skladatele Orlanda di Lasso. Již předtím byl v roce 1594 císařem nobilitován s právem pečetit voskem. Náš obraz, který jsme získali v Londýně a který byl původně nabízen k prodeji v Mnichově, má na zadní straně červenou voskovou pečeť. Tento vzácný malířský skvost se stává prvotřídní ozdobou našich sbírek a významně doplňuje portrétní řadu malířových podobizen, které jsou nyní rozesety po celém světě. V nejbližší době se stane také předmětem podrobnějšího bádání, v němž bude nutné vyjasnit otázku datace a dalších uměleckohistorických souvislostí.