Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
Většina krajin je nudných. Odpozorovaných bez špetky imaginace. Je však několik výjimek, které vás uchvátí. Mezi ně náleží díla z období romantismu, které je sice z kunsthistorického hlediska problematické časově přesně vymezit, neboť se táhne 19. stoletím jako červená niť, nicméně díla ovlivněná touto v literatuře hojně rozšířenou filosofií, patří k těm nejzajímavějším.
Johann Nepomuk Schödelberger (1779 – 1853) působil v Rakousku, pocházel z Vídně, kde se sice školil, ale díky nuzným poměrům, z nichž vycházel, nikdy nedosáhl na akademické vzdělání. Klíčovým okamžikem se v jeho životě stala návštěva Itálie v letech 1817-18. Pak také setkání s krajinami Clauda Lorraina (1600-1682), jehož klasicistní krajinomalba je pojatá vzdušnými antikizujícími prvky, které utvářejí podivuhodně lehký až nadčasový rámec kompozic ztrácejících se ve světle zalitém oparu nekonečna.
Náš obraz, který jsme před časem získali ve Vídni, má k lorrainovské inspiraci velmi blízko. I z toho důvodu je možné jej časově zařadit do období Schödelbergerovy návštěvy Itálie – tedy do let 1817-18. Svým výškovým formátem (ne příliš typickým pro klasické pojetí šířkové krajiny) skvěle odhaluje stavební strategii svého autora, který vzhledem k výraznému masivu skály použil tuto kompozici. Obraz působí tajemně a přitom k tomuto pocitu využívá rafinovanou škálu základních prvků romantického arsenálu. Dramatických momentů v tomto konkrétním Schödelbergerově obraze nalezneme hned několik. Ať už se jedná o měsíční scénografii, která díky nakumulovaným mrakům iluzivně rozšiřuje pocit skalních masivů v nebi, stejně jako zvlněná mořská hladina a v neposlední řadě schoulená figura umístěná v předním plánu díla. Ta sama o sobě projektuje všechen rozbouřený mentální pocit krajiny ve své osamocenosti a strachu. Takové figury dobře známe z kreseb Williama Blakea (1757-1827). Mám na mysli jeho Newtona z roku 1795, kdy se schoulený nahý muž zády odvrací od přírody, aby vytvořil svůj mikrokosmos přísné matematické materie. Tato Blakeova kritická představa ztráty Boha, projektovaná do Newtonovy postavy oddělující idylický svět přírody s přicházejícím dědictvím osvícenství, v jehož doktríně není místo pro nic jiného než racionalitu, vyjadřuje Blake jedinečným způsobem ztrátu kořenů s mýtickými i mystickými proudy, jimiž bylo lidstvo odjakživa určováno. U Schödelbergera figura ztrácí rovnováhu obavami před vším neznámým, byť je natočena přímo k živlu přírody, zatímco měsíční svit celou scenerii zásadním způsobem naviguje jakousi přítomností božského elementu, kterému nelze uniknout ani v básnivě iluzivním prokletí osudu.