Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
Museum Kampa
Judita na Kampě
27. června – 1. října 2013
Každé muzeum na světě musí přemýšlet o tom, jak zatraktivnit svůj program pro nejširší veřejnost. A to se týká i takových institucí, které jsou díky turistům ve výhodě. Když se na jakékoli světové scéně objevila hvězdná trojice tenorů Luciano Pavarotti – José Carreras – Plácido Domingo, představení bylo okamžitě vyprodáno. Sovovy mlýny, kde sídlí sbírka mecenášky Medy Mládkové, vsadily na jistotu. Chtěly vystavit Klimta, ale zjistily, že jich v Čechách není tolik. A tak bylo nutné vyřešit hlavolam, jak naplnit všechny výstavní sály muzea na Kampě. Byla to výstava ve výstavě.
Gustav Klimt v českých zemích není o obrazech. Existují jen tři. Vodní zámek a Panny v Národní galerii a Judita v ostravské galerii. Zbytek je nutné doplnit kresbami. Ale ani to nebylo řešení a tak se koncepce rozšířila o práce Františka Kupky a Alfonse Muchy. Paradoxně tak utajený autor námětu Karel Srp, s nímž je tato instituce ve viditelném sporu, protože mu nikdo nepoděkoval během vernisáže a ani avizovaný katalog nespatřil světlo světa, vymyslel geniální řešení, které navíc celou situaci výrazně zlevnilo. Docílil tak zpěvu tří tenorů, navíc v jejich nejvirtuóznějších projevech, jakými je kresba. Pokud by mělo Museum Kampa pořizovat zápůjčky ze zahraničí, asi by výstava přeci jen vypadala jinak, ale myšlenka představit dílo Gustava Klimta v českých zemích, doplněné o oslí můstek Kupky a Muchy, nebyla tak zcela náhodná. Konečně velké Klimtovy výstavy proběhly v minulém roce ve všech klíčových institucích Vídně a v Praze zrovna začal úspěšný tenisový „match“ Mucha – Lendl v Obecním domě. Skvělá konstelace.
Klimt u nás neměl nikdy na růžích ustláno. Dobová kritika ho zavrhla v čele s Milošem Jiránkem i Karlem Čapkem; dokonce i V. V. Štech v Klimtově nekrologu označil jeho dílo za „starou alegorii vypravenou novými rekvizitami“. Klimtova rodina, jako každého správného Rakušana, pocházela z Čech. Dokonce i Klimtova milenka Marie Učická, pradlena, jež byla nejprve jeho modelkou a posléze se stala matkou jeho prvního syna, pocházela z Čech.
Mladý Klimt vytvořil pro divadla v Karlových Varech a v Liberci rozměrné opony v duchu historismu a v devadesátých letech několikrát navštívil Prahu, aby se účastnil jednání Společnosti pro podporu německé vědy, umění a literatury v Čechách. Bydlel v hotelu arcivévody Štěpána. Praha ho nadchla, jak se o tom dojemně vyzpovídal své přítelkyni Emily Flögeové. Ta na něj žárlila, ostatně měla proč, obšťastňoval svým erotickým založením mnoho vlivných krásek i neznámých modelek, a tak když v Emily vzbuzuje žárlivost slovy: „…krásná Mitzi, jen ještě pár slov o místních ženách, jsou to docela pěkná děvčata, ale tvé obavy, že mě tu déle zdrží, jsou bezdůvodné…“, vlastně jen zkouší trpělivost své věrné obdivovatelky.
Do Muzea Kampa byla zapůjčena i Judita. Obraz, který má svůj protějšek v rakouském Belvederu a o němž jeho momentální půjčitel, kterým je ostravská galerie, neustále vypráví tklivý příběh o jeho autentičnosti, určitých pochybnostech o autorství atd. Obraz už slavný rakouský historik Hevesi označil za originál Klimtova díla, co je však horší, že nám ostravská galerie není schopna zprostředkovat relevantní příběh o jeho historii a především provenienci. Jak se vlastně takhle zásadní dílo mohlo ocitnout v proletářském městě hutníků? Nepochází snad ze sbírky slavného Oskara Federera? Možná by to mělo zajímat i velké mecenáše a patrioty a možná by se slušelo pamatovat na to, že restituce obětí holocaustu mají stále otevřené dveře. Ale což, ostravská galerie Federerovi přece vrátila pár věcí, které nedokázal stát, kraj ani město vykoupit. I ten nejbohatší muž Ostravy přiznal, že neměl na Kokoschku. Tak kde to jsme?