Kupecký ano i neEXCELENTNÍ CAFFIERIStředověký pokladÚNOS SABINKY OD GIAMBOLOGNYUnikátní dílo italské renesancePoklad z Mantovy v PrazeAlegorie země z rudolfínských sbírekPignoniho KleopatraMramorový zázrakMonumentální Halbax
všechnyFotogalerieNové akvizice ve sbírceRecenze výstav
2019 Červen (2)2018 Srpen (1)2018 Červen (1)2018 Březen (1)2018 Únor (2)2017 Únor (1)2017 Leden (2)2016 Srpen (1)2016 Červen (2)2016 Březen (2)2016 Leden (1)2015 Září (1)2015 Červenec (2)2015 Červen (1)2015 Duben (1)2015 Březen (2)2015 Únor (1)2014 Prosinec (2)2014 Listopad (2)2014 Červenec (1)2014 Červen (3)2014 Květen (4)2014 Duben (1)2014 Březen (2)2014 Leden (1)2013 Prosinec (2)2013 Listopad (1)2013 Říjen (3)2013 Červenec (1)2013 Červen (1)2013 Květen (1)2013 Duben (1)2013 Únor (1)2012 Září (1)2012 Červen (1)2012 Duben (2)2011 Listopad (1)2010 Červen (1)2010 Únor (1)2009 Srpen (1)2008 Leden (1)2004 Říjen (1)2003 Červen (1)
Jedním slovem impozantní. Taková je výstava ve vídeňském Belvederu, tedy rakouské Národní galerii, která přináší téma s názvem DEKADENCE. Pozice rakouského symbolismu. Až do 13. října 2013 budou moci diváci ve významné kulturní metropoli obdivovat i zavrhovat díla, jež pro svou specifickou výrazovou škálu hledají uplatnění v nových uměleckých kategoriích. Belveder je respektovaným výstavním komplexem, který si pod vedením své ředitelky Agnes Husslein-Arco drží pozici progresivní platformy zpřístupňující domácímu i zahraničnímu publiku nejen výstavy aspirující na vysoká návštěvnická čísla (např. ke klimtovskému výročí obligátní Gustav Klimt; dříve Alfons Mucha), ale také speciální výstavy zaměřené na dosud neformulovanou problematiku, jakou je postavení rakouského abstraktního umění či záslužné retrospektivy s kritickým zhodnocením díla (F. G. Waldmüller, Hans Makart, Oskar Kokoschka aj.).
Právě těmito projekty získává Belveder na mezinárodní scéně výsadní postavení. Český divák může srovnávat. Před šesti lety se uskutečnila v pražském Obecním domě velkolepá výstava DEKADENCE. V barvách chorobných, jejíž velkou předností bylo předvedení prací souvisejících s českým prostředím.
Společným jmenovatelem obou duchovně spřízněných prostředí (propustnost umělců v rakousko-uherské říši byla logická) je soustředěné sebeobjevení umělecké individuality a snaha otisknout ji v citově vyhrocených tématech. Ať už v hypertrofované sebestylizaci umělce, nebo v démonickém uchopování personifikace přírody v apokalyptických vizích. Belvedere nastoluje příběh rakouského umění, narozdíl od české výstavy s větším propojením s Evropou. Je to navíc interpretace hlavního autora Alfreda Weidingera, který zvolil ukázky s díly Belgičana Fernanda Knopfa, Švýcara Ferdinanda Hodlera či Arnolda Böcklina až k příkladům Nora Edvarda Muncha, německého Franze von Stucka či českého Jana Preislera. Národnost viditelně nehraje roli. Kam by pak patřil takový sochař Franz Metzner, který byl úzce spjat jak s českým, tak s německým a rakouským prostředím.
Sebevědomí této koncepce jasně nastoluje kóty evropského vnímání symbolismu s jakousi zajímavostí, kterou nelze brát na lehkou váhu a tou je právě individualizovaná zvláštnost dekadence jako životního postoje řady umělců, nikoli její absolutní ztotožnění s formálními či programovými nároky nějaké umělecké skupiny.
Rozdílnost mnoha malířských individualit je šťastně spojována v tvarovém příběhu a tak se nově objevený Dívčí poloakt Oskara Kokoschky ze sbírky Patrika Šimona může ocitnout vedle Hodlerova Dojetí. Právě v této kombinaci je vidět velké mistrovství vnímání, které umožňuje rozehrávat příběh napříč jednotlivými, často i nesouměřitelnými projevy. Autor výstavy záměrně potlačil osobnost Gustava Klimta, takže mohou vyniknout další osobnosti umělecké scény, v oprávněně rozostřené situaci navyklých klišé, zejména pak symbolista Eduard Veith, jehož Alegorii křesťanství jsme také měli příležitost zapůjčit do výstavního konceptu vídeňské galerie. Cesta ticha Františka Kupky z naší sbírky doslova září ve ztemnělé svatyni vedle objektu Franze Metznera a obrazů Ernsta Stöhra, naproti v dialogu se sfingou Gustava Moreaua.
Z českého umění vedle zmíněného Kupky mohou diváci vidět i práce Jana Preislera, Maxmiliana Pirnera a sochu Puberty od Jana Štursy, která v sále s oslnivou dívčí subtilností Eleny Luksch-Makowské vyznívá jako pocta mládí a secesí objevovanému znovuzrození jara. Vedle Štursy vévodí stosedmdesáti centimetrový Mladík Franze Barwiga se svým nejistým gestem ruky opírající se o tvář.
Výstava šťastně reflektuje také kořeny dekadentního pocitu melancholie a touhy, který je detekován už v díle romantizující Zasněné Christiana Rubena z roku 1842, která vznikla za jeho pobytu v Čechách, nebo v měsíčně tklivém obrázku z poloviny 19. století u Moritze von Schwind (Převoznice). V různě nastavených zrcadlech se postupně utváří příběh rakouské dekadence, kde vedle sebe defilují mystické scény Karla Wilhelma Diefenbacha a Gabriela Maxe či abstrahující féerie Alfreda Kubina ve společenství Wenzela Hablika. Karel Meditz se svou travestující okřídlenou figurou (Rudý anděl) dominuje výstavě jako nejsignifikantnější leitmotiv příběhu vyprávějícím o zvrácenosti, temné i nevinné kráse, démonickém tajemství, v nichž si mnozí libovali s neskonale vážnou virtuozitou umělecké osobitosti.